ДГ "Вълка Николова Ташевска" с.Търнава с допълнителни бази в с. Алтимир и с. Галиче
Дата на публикуване:
08.01.2021 12:45
ДЕТСКА ГРАДИНА "ВЪЛКА НИКОЛОВА ТАШЕВСКА"
с. Търнава, ул. "Александър Стамболийски" № 50; тел.: 09139/22-65, 0879 204277; e-mаil: odz_tarnava@abv.bg ; сайт: https://dgturnava.net/
Детска градина "Вълка Николова Ташевска" село Търнава е основана през 01.09.1973 г. в с. Търнава като ОДЗ "Вълка Николова Ташевска" - ясла-градина. Детската градина грейва със своята пъстра фасада и отстоява достойно своето място като най-красива и приветлива. Разполагаме с голям двор , чудесно поддържана паркова растителност за удобство и комфорт на децата от селото ни. През 1994г.става обединение на ЦДГ с. Галиче и ЦДГ с. Алтимир с директор - Геновева Вълова. През 2009 г. е направен основен ремонт, благодарение на средствата на Европейските фондове за регионално развитие. Подобри се материалната база, създадоха се нови кътове за игри, обучение и почивка. През 2014 г. е спечелен проект от МОН и е подновена материалната база благодарение на госпожа Теодора Василева Горчовска - директор. През 2016 -2017 г. отново работим по Европейски проект на МОН "От ранно детско развитие към образователна интеграция" благодарение на общинско ръководство гр. Бяла Слатина. От 2019 г. работим отново по Европейски проект на МОН “ Активното приобщаване в системата на предучилищното образование“. През 2020-2021 г. детската градина спечели проект по Национална програма "Безопасност на движението на пътищата" - закупена е вътрешна площадка по БДП. През учебната 2022-3023 г. детската градина участва в общинската конференция на тема: "Дейностите в детската градина за социалното и емоционално развитие на детето". През 2023-2024 г. детската градина отпразнува своя 50 годишен юбилей.
Днес в ДГ "Вълка Николова Ташевска" с. Търнава и допълнителните бази в с. Алтимир и с. Галиче функционират седем възрастови групи. Опитният учителски екип е съхранил в своята дейност възрожденските традиции на българското образование, мъдростта на добрия педагогически опит, стремежа към творчество и авангардност и има значим принос в популяризирането и утвърждаването на добър педагогически опит по проблемите за правата на децата и гражданското и интеркултурното образование в предучилищна възраст.
Цели на ДГ "Вълка Николова Ташевска"
Институционалното реформиране на предучилищното образование започва с промяна на целта, преследването на която ще доведе до очаквани резултати в личностното развитие на детето.
Водеща цел на стратегията за развитие на ДГ "Вълка Н.Ташевска" е социализацията на детската личност.
Тази цел кореспондира с необходимостта от поставяне основите на гражданското възпитание в предучилищна възраст.
Основната цел се декомпозира в следните подцели:
- Формиране у детето на разбирането, че живота и здравето са ценности с непреходно значение:
- Формиране на умения за здравословен начин на живот, чрез хигиена, хранене, спорт и овладяване на норми за безопасен живот,
- Формиране на умения за хуманно-емпатийно взаимодействие на детето с деца и възрастни.
- Формиране на умения за положително отношение при взаимодействието на детето с природата.
- Формиране на умения за опазване на собствеността и отношение към труда и парите като първи стъпки в сферата на икономическото възпитание.
- Формиране на устойчиви нагласи и мотивация за учене през целия живот.
- Формиране у детето основите на гражданина на Република България чрез „съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност”.
- Формиране на социални умения и компетентности, необходими за успешна личностна реализация и активен граждански живот на детето в съвременните общности.
Мисия на ДГ "Вълка Николова Ташевска"
Детската градина като обществена институция за отглеждане и възпитаване на детето от 2 до 7 години е призвана да съхрани детството на детето като самоценен период в живота на човека. Макар и кратък този период само от четири години е с изключителна важност за развитието на детския потенциал и залагането на основни структурни компоненти на бъдещата личност.
Детската градина като обществена институция за отглеждане и възпитаване на детето от 2 до 7 години е призвана да съхрани детството на детето като самоценен период в живота на човека. Макар и кратък този период само от четири години е с изключителна важност за развитието на детския потенциал и залагането на основни структурни компоненти на бъдещата личност.
Позовавайки се на ЗПУО мисията на ДГ "Вълка Ташевска" е да:
- Да удовлетворява социалната поръчка на родителите и обществото за създаването на комфортен психолого-педагогически микроклимат на детето от предучилищна възраст.
- Да организира възпитателно-образователен процес с отчитане на индивидуалните особености на детето от 2 до 7 години. Опазването на здравето и живота на детето. Създаване на условия за задоволяването на социалните детски потребности, чрез реализиране на иновативната авторска програмната система.
- Да удовлетворява потребностите на детето от неговата реализация във водещата да тази възраст дейност – играта, за развитието на физически и психически качества в подкрепа и в помощ на семейното възпитание.
- Да създава условия за стимулиране на конкурентостта като способност в процеса на взаимодействието „дете-педагог-родител”, като равнопоставени субекти.
- Да създава конкурентна среда за повишаване на професионалните компетентности и кариерното развитие на педагозите и останалия персонал.
- Да организира съвременна урбанизирана среда за хармонизиране на педагогическото взаимодействие и това с родителите.
- Да установява модели на сътрудничество, доверие и подкрепа за постигане на по-високи резултати от образователно-възпитателния процес.
- Да съхранява положителната визия на детската градина и издигане на нейния обществен статус, като институция за съхранение детството на детето и подготовката му за успешно обучение в училище.
- Да използва съвременни информационни технологии за ефективно сътрудничество със семейството и социалните партньори.
Стратегия на ДГ "Вълка Николова Ташевска"
Личностно-ориентираният модел е признаване правото на всеки за свободно самоопределение и индивидуално развитие, приемане на собствените задължения и тези към другите. Този модел включват няколко конструкти, които целево и съдържателно изграждат педагогическия процес в детската градина и определят визията й:
1. Емоционално и психическо благополучие за здраво и щастливо дете.
Личностно-ориентираният модел е признаване правото на всеки за свободно самоопределение и индивидуално развитие, приемане на собствените задължения и тези към другите. Този модел включват няколко конструкти, които целево и съдържателно изграждат педагогическия процес в детската градина и определят визията й:
1. Емоционално и психическо благополучие за здраво и щастливо дете.
2. Екология на детството. Приемайки новия подход еко(био)центризъм, изразен в посланието „Човекът-част от природата” и неговата философска основа – учението за всеобщата връзка изграждаме система за екологично възпитание наречена "Екология на детството".
3. Формиране на социални умения. Социалният опит на детето е неразривно свързан с опита от индивидуалното му развитие, изразяващо се личностната позиция като член на гражданското общество. Още в детска се възпитават положителните отношения:
3. Формиране на социални умения. Социалният опит на детето е неразривно свързан с опита от индивидуалното му развитие, изразяващо се личностната позиция като член на гражданското общество. Още в детска се възпитават положителните отношения:
- отношение към хората;
- отношение към себе си;
- отношение към предметния свят.
5. Формиране на комуникативни умения.
Диалогичното възпитание е нов модел на технологично организиране на възпитателната дейност в търсенето на вариативност с цел утвърждаване на "субект-субектни отношения" чрез сътрудничество.
В педагогическия процес залагаме на диалогичността. Диалог с децата, който да ги учи самостоятелно да разсъждават за смисъла на житейски, юридически, морални и социални въпроси, за свободата, отговорността, компромиса и отношението между хората, както и на практическото отработване на способи за разрешаването на емоционалните напрежения, проявата на търпимост и намиране на разумен компромис.
Визията на детска градина "Вълка Николова Ташевска" търпи обновления според ново появили се възпитателни проблеми, произтичащи от потребностите на децата и техните родители.
6. Иновации - повишаване на качеството на образование и придобиване на ключови компетентности от децата чрез използването на „Bee-bot“
6. Иновации - повишаване на качеството на образование и придобиване на ключови компетентности от децата чрез използването на „Bee-bot“